انواع بی متال ، انواع بی متال ها از لحاظ رنج جریان و شکل
انواع بی متال از نظر رنج جریان

رله بی‌متال اشنایدر یا بی‌متال TeSys LRD به منظور حفاظت از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می‌شود. این بی‌متال به این شکل عمل می‌کند که در صورت عبور جریان بیش از حد تنظیم شده بر روی آن، عمل نموده و مسیر جریان را قطع می‌کند.

سری TeSys LRD، یک سری از رله‌های اضافه بار حرارتی اشنایدر است که برای پوشش طیف وسیعی از موتورها تا ۷۵ کیلووات در ۴۰۰ ولت طراحی شده‌اند.

رنج بی‌متال اشنایدر برای اتصال به کنتاکتور سری D از ۰.۱۶ تا ۱۵۰ آمپر استفاده می‌شود. این سری از بی‌متال‌ها با نام سری LRD شناخته می‌شوند. قیمت بی‌متال اشنایدر نسبت به قیمت کلید حرارتی اشنایدر کمتر است. همچنین، در مدار حفاظت موتور، بی‌متال همراه با کلید جداکننده زیربار یا کلید گردان، فیوز و کنتاکتور استفاده می‌شود، در حالی که در صورت استفاده از کلید حرارتی نیازی به کلید جداکننده و فیوز نیست

 

انواع بیمتال‌ها از نظر رنج جریان به دو دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند

بی‌متال‌ها از دیدگاه‌های مختلف انواع خاص و منحصر به فردی دارند که برای کار با آن‌ها نیاز به اطلاعات دقیقی از هر یک است. در این بخش، به بررسی انواع بی‌متال از لحاظ رنج، سایز، ابعاد، تعداد فاز و کارکرد می‌پردازیم.

انواع بی‌متال از لحاظ رنج جریان:

  1. بی‌متال با جریان کم (سری D): بی‌متال با جریان پایین یا سری D، برای عملکرد در محدوده جریان ۰.۱۶ تا ۱۵۰ میلی‌آمپر طراحی شده است. این نوع بی‌متال برای کنترل و حساسیت دقیق در کاربردهایی مانند ترموستات‌ها، سوئیچ‌های دما و دستگاه‌های حفاظت حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سری D دارای دقت بالا در پاسخ به تغییرات لحظه‌ای جریان است.
  2. بی‌متال با جریان بالا (سری F): بی‌متال با جریان بالا یا سری F، برای تحمل بارهای جریان بالاتر طراحی شده‌اند. با رنج جریان ۶۰ تا ۶۳۰ میلی‌آمپر، این بی‌متال‌ها در کاربردهایی که اتلاف توان و هدایت الکتریکی بیشتری نیاز دارند، استفاده می‌شوند. در قطع کننده‌های مدار، دستگاه‌های محافظ موتور و رله‌های اضافه بار، بی‌متال با جریان بالا کاربرد دارند و به مدیریت جریان‌های الکتریکی زیر بارهای بالاتر می‌پردازند.

با این دسته‌بندی، انتخاب بی‌متال مناسب برای کاربردهای خاص می‌تواند بسیار حیاتی باشد

بی متال اشنایدر الکتریک

رله بی‌متال تشکیل شده از دو فلز غیرهمجنس با ضریب انبساط طولی متفاوت است که در اثر عبور جریان الکتریکی بیش از حد مجاز، طول یکی از فلزها بیشتر از دیگری شده، از این رو دو فلز باهم خم می‌شوند. این حرکت به طور مستقیم و یا به وسیله اهرم‌ها به کنتاکت منتقل شده و مدار را قطع یا وصل می‌کند.

بی متال از نظر رنج جریان

در کلیه سیستم‌های الکتریکی صنعتی و ساختمانی، مدارهای کنترل دستگاه‌های الکتریکی، شبکه‌های الکتریکی هوایی و زمینی، ترانسفورماتورها، الکتروموتورها، ژنراتورها، دستگاه‌های صوتی و تصویری و … برای جلوگیری از صدمه دیدن و معیوب شدن وسایل و همچنین قطع دستگاه‌های معیوب از شبکه بر اثر عوامل مختلف از قبیل نقصان عایق‌بندی، ضعف استقامت الکتریکی یا مکانیکی و افزایش بیش از حد جریان مجاز لحظه‌ای (اتصال کوتاه) و دائمی (اضافه بار) و حتی کاهش بیش از حد جریان عبوری (بی‌بار شدن الکتروموتورها و راه‌اندازی موتورهای تک فاز و سه فاز) از وسایل کنترل و حفاظت الکتریکی استفاده می‌شود.

شرایط بی متال استاندارد:

۱_ در بار نامی نباید مدار را قطع کرد.

۲_ اگر جریان عبوری به اندازه ۵% بیشتر از مقدار جریان تنظیم شده روی بی‌متال باشد، در مدت زمان بیشتر از ۲ ساعت مدار را باید قطع کرد.

۳_ اگر جریان عبوری به اندازه ۲۰% بیشتر از مقدار جریان تنظیم شده باشد، باید در زمان کمتر از ۲ ساعت مدار را قطع کرد.

۴_ در صورت افزایش جریان عبوری به ۵/۱ برابر جریان تنظیم شده باید در مدت زمان کمتر از ۲ دقیقه مدار را قطع کرد.

۵_ اگر جریان عبوری به ۶ برابر جریان تنظیم شده افزایش یابد، برای راه‌اندازی معمولی، در زمان بیشتر از ۲ ثانیه و در راه اندازهای سخت، در زمان بیشتر از ۵ ثانیه مدار را قطع کرد.

انواع بی متال :

دقت و حساسیت بی‌متال‌هایی که در کارخانه‌های مختلف ساخته می‌شود متفاوت است. بنابراین هر کارخانه سازنده به تک تک بی‌متال‌های تولید شده منحنی مشخصه قطع جداگانه‌ای را ارائه می‌کنند که در سیستم‌های حساس باید دقیقا با استفاده از منحنی مشخصه قطع شرکت مربوطه، بی‌متال انتخاب شود.

بی متال‌ها از نظر عملکرد بعد از قطع مدار به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱_ بی‌متال دستی (Hand یا Manual)

۲_ بی‌متال اتوماتیک (Auto)

۳_ بی‌متال دستی و اتوماتیک

 

نمایندگی اشنایدر در لاله زار صنعت روز